Zarządzanie relacjami z klientem jest bardzo ważnym elementem strategii sprzedażowej każdej firmy. Czasy, gdy wystarczał do tego notes lub kalendarz dawno odeszły w zapomnienie, a wielość i różnorodność relacji i sposobów kontaktu z klientami sprawia, że ich utrzymanie w ryzach wymaga narzędzi dużo bardziej wszechstronnych. W takiej roli doskonale sprawdzają systemy CRM.
System CRM – najważniejsze funkcje
Główną funkcją systemu CRM, jak sama jego nazwa wskazuje, jest zarządzanie relacjami z klientem. W praktyce oznacza to, że możesz zaprojektować swój proces sprzedażowy, zdefiniować jego najważniejsze punkty oraz sposób komunikacji z klientem. Można w nim również określić cele sprzedażowe, a cały system zintegrować z bazą wszystkich kontrahentów.
Dzięki wszechstronności systemu możesz zdefiniować kilka ścieżek procesu sprzedażowego, w zależności od rodzaju klienta i tego, jak się zachowuje na poszczególnych etapach ścieżki sprzedażowej. Inaczej bowiem może wyglądać ścieżka komunikacji z potencjalnym klientem, który dopiero dowiedział się o Twojej marce, a inaczej z klientem, który już korzystał z Twoich usług czy kupował produkty.
Zdefiniowanie procesu sprzedażowego jest najważniejszym zadaniem na początek, a z pomocą w jego utrzymaniu przychodzi CRM. System jest wykorzystywany zarówno przez pracowników odpowiedzialnych za kontakt z klientem, jak i przez kadrę zarządzającą. Osoby mające bezpośredni kontakt z klientem mają ułatwione zadanie, gdyż wiedzą, z którym klientem mają się zająć w danej chwili, jakie informacje mu wysłać, jakie spotkania umówić, jakie zniżki i oferty mogą mu zaproponować. Wszystko mają w jednym miejscu i ich praca jest zdecydowanie bardziej efektywna.
System CRM – bieżący monitoring wyników działu sprzedażowego
Wdrożenie systemu CRM usprawnia również monitorowanie sytuacji w dziale sprzedaży. System CRM umożliwia bowiem tworzenie raportów sprzedażowych wg istniejących szablonów lub tworzenie własnych. System CRM pozwala również wyznaczać cele sprzedażowe, a następnie na bieżąco sprawdzać, jak wygląda ich realizacja. Dzięki temu powstają raporty, których analiza może być podstawą do wprowadzania kolejnych zmian w systemie komunikacji i ścieżce sprzedażowej.
Jedną z ważniejszych funkcji systemu CRM monitorowanie trasy sprzedawcy. Dzięki temu system CRM można stosować nie tylko wtedy, gdy w firmie działa stacjonarny dział sprzedażowy, ale też wtedy, gdy sprzedawcy pracują w terenie. Dodatkową zaletą jest możliwość korzystania z niego na różnych urządzeniach, a wprowadzone dane są zapisywane w chmurze, dzięki czemu logując się do systemu z innego urządzenia, zawsze masz dostęp do aktualnych danych.
Patrząc na powyższe funkcje systemu CRM widać wyraźnie, że to oprogramowanie, które znacząco ułatwia pracę zespołów sprzedażowych i zdecydowanie zwiększa ich efektywność. To oznacza tylko jedno – system CRM warto mieć, gdyż sprawność działania działu sprzedaży ma kluczowe znaczenie dla większości firm.